Ga terug   DutchJoomla! Forum > Joomla! Nieuws en Mededelingen > Joomla! nieuws
Er zijn vandaag 242 nieuwe berichten

Joomla! nieuws (Inter)nationaal Joomla! nieuws en aanverwante zaken.

Reageren

Discussietools
Oud 26 maart 2007, 20:11
Robbie's schermafbeelding
Robbie Robbie is offline
Top Joomler

Oplossingen: 0
Stuur een bericht via MSN naar Robbie Stuur een bericht via Skype™ naar Robbie
Standaard Heemskerk, "warm voorstander" van Open Source

Discussie over dit nieuwsbericht

Dance with the stars
Met citaat reageren
Oud 26 maart 2007, 20:21
Robbie Robbie is offline
Top Joomler

Standaard Re: Heemskerk, "warm voorstander" van Open Source

Zelf ben ik groot voorstander van het gebruik van Open Source software.

Echter moet men wel rekening houden met het feit dat ook Open Source niet 100% veilig is en niet per definitie goedkoper hoeft te zijn.

Je kunt best Open Source willen gebruiken, maar je moet de juiste afweging maken in kosten en beveiliging. Als er een beveiligingslek uitkomt in een betaald product, staan er vaak in Algemene voorwaarden clausulen dat deze binnen X tijd afgehandeld moeten worden. En dat doen ze ook. In een Open Source gemeenschap moet je daar nog wel eens op wachten, niet in het geval van Joomla, maar ik kan mij andere projecten voorstellen.

Ook is Open Source vaak een generiek product, wat zeer goed aan te passen is. Maar ook hier geld weer, het kost tijd en geld. Vaak willen bedrijven gewoon een product dat werkt, zodra je het koopt, installeer het en het werkt.. Bij veel uitgebreide open source producten is dit niet het geval, of wel in basisfunctionaliteit, maar je moet je medewerkers altijd een zo groot mogelijk scala aan mogelijkheden bieden en niet telkens met een nieuwe feature komen.

Ik denk zelf dat er van beide walletjes gegeten kan worden. Het gebruik van Open Source producten binnen een gemeente kan vooral op het gebied van tekstverwerken, Open Office is een erg leuke standaard.. Helaas werken er vaak bij bedrijven mensen die net weten hoe ze de PC moeten aanzetten en hoe MS Word werkt. Hoe moeten deze mensen gaan leren werken met Open Office? Dat is de grote vraag.. Een training geven? Yep, maar wat kost dat..

Tevens vatten natuurlijk veel mensen niet direct hoe het nieuwe tekstverwerkingssysteem werkt, en moet er nog een trainingsdag georganiseerd worden.. Doe je deze dagen per afdeling, per persoon, of doe je gewoon het gehele bedrijf 1 week op slot en geef je ze in die week een stoomcursus.. Allemaal dingen die héél veel geld kosten..

Bedrijven in het algemeen zijn ook erg gesteld op Service, die krijgen ze niet meer zozeer bij het gebruik van Open Source, aangezien alles is gebaseerd op vrijwilligers en de community. Voor betaalde pakketten hebben bedrijven vaak een hele hoop SLA's liggen met externe partijen die hen ondersteunen. Natuurlijk zijn er wel open source dienstverleners die ondersteuning bieden en dit ook aanbieden tegen de betaalde producten. Echter is hier nog een leeg gat, wat er nog amper is.. Mensen met kennis van Open Source.. Ze zijn er, maar in geringe mate...

Sommige mensen denken heel snel dat Open Source het ei van Columbus is, echter valt dit in de praktijk vaak tegen.. Door de uiteindelijke kosten die op de lange termijn gemaakt moeten worden.

Dance with the stars
Met citaat reageren
Oud 27 maart 2007, 12:00
Fopper Fopper is offline
Nieuwkomer

Leeftijd: 27
Thumbs up Re: Heemskerk, "warm voorstander" van Open Source

Ik denk dat als de overheid op OSS overschakelt dat het dan in eerste instantie vooral om serversoftware gaat. Geen idee of ze IIS bij de overheid hebben draaien, maar ik denk dat ze dat redelijk snel met Apache kunnen vervangen (gezien het marktaandeel van Apache (zo'n 60%) moet er voldoende kennis voorhanden zijn). Het overschakelen van desktopsoftware naar OSS zal zoals hierboven net gezegd veel lastiger worden. Ik denk dat wat dit betreft het onderwijs vooral voor wat betreft softwarevaardigheden op de schop moet, nu wordt er op scholen Word en Excel vaardigheden aangeleerd, terwijl dit tekstverwerkings- en rekenvaardigheden zouden moeten zijn. Laat (zeker universitair) studenten eens Latex leren en R (ipv SPSS)
Maar goed, het is al hele verbetering dat een staatssecretaris zich positief uitlaat over OSS. Lokale overheden dreigden namelijk op dit gebied erg ver voor te lopen op de landelijke overheid.
Met citaat reageren
Oud 27 maart 2007, 12:40
Robbie Robbie is offline
Top Joomler

Standaard Re: Heemskerk, "warm voorstander" van Open Source

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fopper Bekijk bericht
Maar goed, het is al hele verbetering dat een staatssecretaris zich positief uitlaat over OSS. Lokale overheden dreigden namelijk op dit gebied erg ver voor te lopen op de landelijke overheid.
Ik heb echter ook lokale overheden gezien waar het falikant misliep met de overstap naar Open Office.. helaas want het is zo'n goede office kit!

Open Source moet denk ik nog wat ontwikkelen (denk aan dienstverleners) valvorens het er écht bij gaat horen en een goed alternatief is voor M$ stuff..

Dance with the stars
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten